Geplaatst op Geef een reactie

Ik ben niet van het extreme…

Ik ben meer van het gematigde, het gewone. Dat is mijn geheim. Het helpt mij om mijn leefstijl gezond te houden. Zo simpel is het. En toch zie ik dat het op dit punt vaak niet goed gaat. Dat de periodes van ‘gezond doen’ zich kenmerken door extreme maatregelen en dat de andere periodes het thema ‘laat maar gaan’ hebben. Misschien herken je dat wel.

Zo was J. jaren geleden ontzettend veel afgevallen met een dieet van groene groente, geen fruit en al helemaal geen brood. De kilo’s vlogen er af, dat kan ook niet anders. Tot het moment komt dat je denkt ‘zoek het maar uit, ik ben er klaar mee.’ Dat moment kwam ook voor hem, met als gevolg een plus van 23 kilo. Zo frustrerend.

Extreem is niet vol te houden. Het is ook helemaal niet nodig. Alles met mate werkt op lange termijn. Het betekent alleen dat het afvallen wat langzamer zal gaan. Wat vind je belangrijker? Even kilo’s knallen en vroeg of laat weer terug naar start of het voor altijd onder de knie hebben? Ga je voor dat laatste?

Dat lukt met de gematigde aanpak:

  • Stel grenzen aan wat en hoeveel je eet en leer met die grenzen omgaan.
  • Verbied jezelf niets, maar kies wel bewust.
  • Leg jezelf geen Spartaans sportregime op als je geen topsporter bent, maar kom wel in beweging.

Volhouden lukt als het bij je past. Doe de dingen waarvan je denkt: ‘als dit voor altijd is, dan is dat helemaal oké.’ Dat geldt voor het eten en ook voor het bewegen.
Ik heb J. geadviseerd om vooral alle kleuren groente te gaan eten, ook fruit en zelfs pasta. Met de wetenschap dat hij zijn doel gaat halen: afvallen en op gewicht blijven, zodat hij weer gezond door het leven gaat. En dat is waar hij het voor doet.

Heb jij de neiging om ook in de extreme maatregelen te schieten? Kijk dan eens wat het je brengt, nu en op wat langere termijn en of dat is wat je voor ogen hebt. Zo ja, helemaal prima. Zo niet, bedenk op welke punten je voor wat meer gematigde maatregelen kunt gaan en ga daar mee aan de slag.

Kun je wel wat inspiratie gebruiken bij het bedenken van maatregelen? Boek dan een gratis online sessie met mij. Dan heb jij, in een half uur tijd, drie maatregelen te pakken. Ze werken gegarandeerd.

Boek hier je gratis sessie direct in onze agenda’s 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *